16 februari 2012

Hansken doet mee

In de strip van Rembrandt die te lezen was in de eerste BNS-Stripkrant trad voor het eerst 'de olifant' op. Ik had ergens iets gelezen over een rondreizende olifant die kunstjes kon en die in Amsterdam een keer getekend was door Rembrandt. Dus de strip was op feiten gebaseerd. Het leek me leuk om de olifant ook in Heldt van Hollandt voor te laten komen. Het begon als een kleine scène op de binnenplaats van het Rembrandthuis, maar ondertussen heeft de olifant een prominente bijrol. Ze maakt zelfs deel uit van de bemanning van het schip dat de Theems opvaart richting Londen.

Gaandeweg ben ik heel wat meer te weten gekomen over Hansken, want zo heette de olifant. Een echte bezienswaardigheid in haar tijd. In 2007 is er een boek over haar verschenen: "Rembrandts olifant" van Michiel Roscam Abbing. Naar het schijnt kon ze met een vlag zwaaien, een roffel geven op een trommel en een pistool afschieten. Dus dat ik haar in de film mee laat vechten met de Hollanders is achteraf gezien helemaal niet zo ver bezijden de waarheid.

2 opmerkingen:

  1. Ook handig aan het slot van het verhaal, gaap :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En toen kwam er een olifant met een lange snuit...
    :-) Goed bedacht.
    Het boek heb ik ondertussen met korting kunnen kopen. Nog een beetje aan de dure kant, maar wel leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen